Paris, je t'aime

Vi åkte till Malmö en dag innan vi skulle åka till Paris och sov över på ett hotell,Formel 1.Billigt och rätt bra.Åkte runt och letade efter bussterminalen där vi skulle åka ifrån.Sen gick vi och åt på nästan första bästa matställe.När vi var klara gick vi tillbaka till hotellet och kollade på tv och försökte sova.

Dagen efter gick vi upp runt 6 och åt frukost, sen åkte vi iväg.Fick stå och vänta på bussen längst av alla för det var en hel del andra bussar som också skulle åka iväg.
Till slut kom den och vi tog platser.Bussen körde över öresundsbron och in i Danmark.Sen åkte vi båt från Danmark till Tyskland,vet inte varifrån.
Sen var det en fikapaus på dagen och middagsstopp på kvällen.Middagsstoppet blev i Bremen,i Tyskland.Jättefin stad,skulle kunna tänka mig att bo där.Vi fick en stadsvandring av vår guide som följde med på bussresan och fick gå själva där ett litet tag.
Resturangen var fin och maten god,när alla var klara åkte vi igen och stannade för ett nattstopp,borstade tänderna och så.
Dagen därpå kom vi fram runt 10 på morgonen.Vi checkade in och vilade oss ett tag.Sen gick vi och strosade lite i Montmartre.Vi híttade cafeét från "Amelie från Montmartre" och tog kort.Sacre Couer gick vi till efter det.En stor vit kyrka med fin utsikt över Paris.
Åt pizza på kvällen och baguette på dagen.

På tisdagen åkte vi först till eiffeltornet.Helt fantastiskt,stålbalkarna som höll upp tornet var jättestora och utsikten var obeskrivlig.Det regnade och var dimma men man såg en del iallafall.Sen gick vi till Invaliddomen där Napoleon ligger begravd.Fast vi gick inte in.Vi gick till Champs Ellysé istället.Den dyra märkesgatan i Paris.Trafiken var helt ur kontroll där.Triumfbågen besökte vi också.Stor som tusan.

Dagen därpå begav vi oss först till Louvren,den stora glaskupolen.Mycket folk,speciellt framför Mona-Lisa(såklart..).Massor av japaner som blixtrade med sina kameror.Vi stannade inte där så länge utan gav oss på att leta efter Notre Dame.Men innan det satt vi och åt i en park.Vädret var inte så bra.Det började regna rätt mycket på vägen.Till sist kom vi fram och gick in i den maffigt stora kyrkan.Inte överdrivet mycket folk utan mer lagom.
Men kyrkan var enormt stor och fin.Vissa folk tände ljus.Sen gick vi till latinkvarteren och där skulle det vara billig shopping men det var det inte.Vi tog en creps och kollade runt lite.På kvällen åt vi på något kebabhak med massor av olika köttsorter.Jag tog kyckling och det var mycket gott.
Efter det gick vi åt eiffeltornet hållet för att beställa biljetter till en kvälls-båttur på Seine.Vi kom i lagom tid och fick bra platser.När vi åkte blinkade eiffeltornet,samma sak när vi kom tillbaka.Båtturen var riktigt fin.Lite kyligt men man fick se massor av saker.

image9

På torsdagen var det sista dagen.Vi gick upp och åkte tunnelbana till en kyrkogård där b.la Jim Morrison och Edith Piaf ligger begravda.Den var väldigt stor och vi orkade bara leta reda på Jim's grav.Vi hade egentligen inget mer att göra men vi åkte in till Montmartre igen och jag köpte lite souvenirer.Sen gick vi till målarnas torg och kollade.Det var fint men inte så stort.Konstnärerna var oerhört duktiga.Efter det gick vi till ett matställe som hette Flunch som var självserverande,kan man säga.Det var lite mysko stämning där inne.Luften var kvav och en dvärg satt bakom oss och storrökte.Vi gick till mataffären för sista gången och köpte billigt vin,sen var det bara att vänta på bussen.Vi fick vänta i cirkus 2 timmar..><.Det gick rätt dåligt att sova,som vanligt.På båten från Danmark till Tyskland försökte jag ta kort på måsar men dem var så rackarns snabba.

När vi hade kommit in en bit i Danmark kände man verkligen att det var slut på resan.Hatar den känslan,att allt är slut.Det är tragiskt.
Men allt har varit en riktigt upplevelse och jag åker gärna tillbaka.Au Revoir Paris